Ενότητα πρώτη: Οι βασικές έννοιες της διαχείρισης της γνώσης
1.Εισαγωγή, στόχοι του μαθήματος
2. Βασικές έννοιες
- Τι καλούμε γνώση και ποιες οι κατηγορίες της
- Ανάγκη διαχείρισης της γνώσης
- Τρόποι διαχείρισης της γνώσης
- Ο κύκλος της γνώσης
- Δεδομένα, πληροφορία και γνώση και οι διαφορές στη διαχείρισή τους
- Η επιρροή της διαχείρισης της γνώσης στην επιχειρησιακή κουλτούρα
3. Ορισμός της εργασίας που βασίζεται στη γνώση (knowledge intensive work)
4. Η προστιθέμενη αξία της διαχείρισης της γνώσης για την επιχείρηση
5. Ποια προϊόντα της αγοράς σχετίζονται με τη διαχείριση της γνώσης (Enterprise Knowledge Portals vs. Enterprise Information Portals)
6. Πρακτική
- Δημιουργία σεναρίου μιας εργασίας που βασίζεται στη γνώση
- Μελέτη του σεναρίου και καθορισμός πηγών δεδομένων, πληροφορίας και γνώσης
- Μελέτη του σεναρίου και καθορισμός συμμετεχόντων, επιμέρους εργασιών, απαιτούμενων εργαλείων και παραδοτέων
- Ανάπτυξη εργαλείων μέσω των οποίων οι συμμετέχοντες θα μπορούν να παρουσιάσουν τη διαχείριση της γνώσης στην επιχείρησή τους
Ενότητα δεύτερη: Η μετάβαση στην επιχείρηση που μαθαίνει…
1.Η έννοια «επιχείρηση που μαθαίνει» (Learning Organization)
2. O ανθρώπινος ρόλος μέσα στην «επιχείρηση που μαθαίνει»
- Organizational Culture, Best Practices, Communities of Practice
3. Οι λειτουργίες της επιχείρησης από την άποψη της διαχείρισης της γνώσης
- Διαδικασίες, ροή εργασίας, ροή πληροφορίας
4. Δημιουργώντας το μοντέλο μιας «επιχείρησης που μαθαίνει»
- Το στάδιο της μοντελοποίησης
- Τι καλούμε μοντελοποίηση (τύποι μοντέλων, εσωτερικά πνευματικά μοντέλα)
- Αιτίες μοντελοποίησης (γενικοί λόγοι, συγκεκριμένοι για τη διαχείριση της γνώσης)
- Μοντελοποίηση της Επιχείρησης (αντιπαράθεση και συζήτηση κλασικών μεθόδων ανάπτυξης επιχειρησιακών μοντέλων)
- Η μοντελοποίηση της διαχείρισης της γνώσης – Χάρτες αποτύπωσης της γνώσης
- Η μετά-ΚΜ εποχή: Επιχειρησιακή μάθηση και διαχείριση της γνώσης
- Εκπαίδευση και διαχείριση της γνώσης
- Ο κύκλος της μάθησης
- Single loop και double loop training
5. Πρακτική
- Δημιουργία επιχειρησιακών μοντέλων
- Κατασκευή χαρτών αποτύπωσης της γνώσης
- Ανάπτυξη μοντέλου της εργασίας της πρώτης ενότητας
Ενότητα τρίτη: Εφαρμόζοντας τη διαδικασία διαχείρισης της γνώσης
1.Η διαχείριση της γνώσης ως διαδικασία
2. Η μεθοδολογία εφαρμογής της διαδικασίας μέσα στην επιχείρηση
- Τα τρία βασικά επίπεδα εφαρμογής
- Τα μεθοδολογικά φύλλα
3. Το επίπεδο του στρατηγικού σχεδιασμού και της καλλιέργειας του απαραίτητου κλίματος
- Καλλιέργεια του απαραίτητου κλίματος – Χρήση εργαλείων που αναπτύχθηκαν κατά την πρακτική της πρώτης ενότητας
- Καθορισμός οράματος και πρωτογενών στόχων
- Αποτύπωση της γνώσης της επιχείρησης και αξιολόγηση του επιπέδου ωριμότητας του οργανισμού
- Επανακαθορισμός των στόχων της διαχείρισης της γνώσης και ευθυγράμμισή τους με αυτούς της επιχείρησης
- Καθορισμός κριτηρίων αξιολόγησης της διαδικασίας και της υπάρχουσας γνώσης της επιχείρησης
- Οριοθέτηση πεδίου διαχείρισης της αλλαγής
4. Το επίπεδο της παρακολούθησης και του ελέγχου των διαδικασιών
- Εντοπισμός των ευαίσθητων από άποψη γνώσης διαδικασιών του οργανισμού
- Δημιουργία μοντέλων των ευαίσθητων διαδικασιών
- Εντοπισμός των καθοριστικών προβλημάτων αποτύπωσης και μετάδοσης της γνώσης και τρόποι επίλυσής τους
- Αποτύπωση της κρίσιμης για την επιχείρηση γνώσης και ανάπτυξη τελικής αναφοράς
5. Το επίπεδο της τεχνολογικής υλοποίησης
- Προδιαγραφές του περιβάλλοντος εργασίας για τη διαχείριση της γνώσης (Knowledge Desktop Environment)
- «Ευφυείς» πράκτορες λογισμικού (Intelligent software agents)
- Μελέτη τεχνολογιών υλοποίησης συστημάτων διαχείρισης της γνώσης
6. Κριτήρια επιτυχίας για την εφαρμογή του προγράμματος
7. Πρακτική
- Ανάπτυξη των σημαντικότερων σταδίων της παραπάνω μεθοδολογίας
Ενότητα τέταρτη: Workshop day
1.Παρουσίαση στρατηγικών διεθνών οργανισμών για τη διαχείριση της γνώσης
2. Παρουσίαση υλοποιήσεων σε διεθνείς επιχειρήσεις
3. Συζήτηση – Αξιολόγηση του μαθήματος